onsdag 18 februari 2009

Hysteriskt samlande..

Jag befarar att jag har fått ärva just det jag helst inte ville ha.. Nämligen spar man har man...
Min mormor har diskat plastpåsar i hela sitt 90 åriga liv.. Det är en bra egenskap så miljövänligt o praktiskt.. man diskar plastpåsen med all annan handdisk, och när den är blöt klibbar man fast den på kaklet över diskbänken, för torkning o sedan är det bara att förvara alla millioner plastpåsar i olika lådor,väskor,hyllor,korgar man vet aldrig när man kan behöva en plastpåse!! Jag är uppvuxen med en mormor med plastpåsar på hela kökskaklet..
Min mamma sparar oxå..Hon sparar plastlådor, glasslådor,kaklådor,godislådor mm O glasburkar( som vi visserligen kan tycka är bra då hon fyller dem med hemkokt sylt)...(vilket lillesnickaregubben gillar då han har lingonsylt till ALLT)
Min mamma blir mycket besviken på mej när jag råkar slänga en burk eller en plastbytta från tidigt 90tal.. O ni vet när mammor blir besvikna är det jobbigast! det är bättre att ha en skitförbaskad morsa en en "besviken"
Nåväl.. Mamma sparar inte bara plastbyttor med lock, ibland sparar hon plastbyttor utan lock om locket skulle komma fram!
O ibland sparar hon udda lock för man vet aldrig när man hittar en bytta utan just det locket..
jag har pikat detta för min mor att man kan ju slänga ibland..Hon vet det o jag tror att hon kämpar med det.. jag behöver inte strö salt i det här vi har alla våra saker vi "kan behöva"...
Förra vecka skulle vi ut o rida..mina hästar har inte snöskor! (Hallå vi bor i ett land som bara har snö var tredje år eller så, och snöskor är väldigt dyrt..Eller ja inte om man vet att det ska bli snö..)
I alla fall frågade jag en duktig hästkvinna om råd..Gamla udda plast lock skär du till o petar in mellan hoven o skon..jahaaa vad bra det skulle ha varit om man hade sparat ett udda plast lock.. Jag fick äntligen ge min mor det att vilken tur att hon hade sparat alla dessa lock så vi kunde fixa hovarna..Hon fick äran att läxa upp mej 36åriga 4 barns mor i samlandets stora konst.. Det gäller att samla på rätt saker...

För min del har jag ett överdrivet stort antal djur, Då vi har utökat med en mycket överviktig katt i famijen idag...man vet aldrig när man kan behöva en katt...

Eller i går när vi städade S. stora hus, så råkade jag få med mej en sopsäck med millioner leksaksbilar, en stor låda med bilbana, en ikea påse med tyg... Ja man vet aldrig vad man ska ha det till..

3 kommentarer:

Soffi sa...

mitt sparande kunnat flyttas vidare till ett nytt och större sparande!!!! Du kan det och gör det till en konst!

Unknown sa...

Äsch, det hade ju blivit mycket roligare att avslöja mig på det här inlägget. Ok, jag låtsas som jag inte skrivit nåt redan då.

Jag vet vad du kan ha leksakerna till. =)

Karrosellen.. sa...

Du behöver inte oroa dej för alla leksaker...Vi Har!! o barnvakterna har istort sett satt upp schema...Tyvärr Monica..Den är redan bokad!!